Krasnale
Propozycje zabaw dydaktycznych dla dzieci w czasie i nie tylko zawieszenia zajęć
Gr.I „Krasnoludki”
- Dzieci trzyletnie potrzebują ruchu i bliskości rodzica dlatego podajemy
przykłady zabaw ruchowo – rytmicznych:
Pięć paluszków
Pięć paluszków rączka ma – wyciąga przed siebie jedną rękę
Pięć paluszków rączka ma – wyciąga przed siebie drugą rękę
Jedna zrobi pa, pa, pa – macha jedną ręką
Druga zrobi: pa, pa, pa – macha drugą ręką
Nóżka tupie: tup, tup, tup – trzy razy tupie jedną nogą
Nóżka tupie: tup, tup, tup – trzy razy tupie drugą nogą
Jeden skok i drugi skok – wykonują dwa podskoki obunóż w miejscu
Teraz na dół: hop, hop, hop – wykonują skoki
Dzieci w ten sposób ćwiczą koordynację wzrokowo – ruchową, orientację w
schemacie własnego ciała a także umiejętność liczenia.
- „Smoki”
Wariant I
Rodzic z dzieckiem poruszają się odpowiednio do słów rymowanek.
Rymowanka dla rodzica:
Jestem smok, duży smok
Chodzę sobie – krok, krok, krok
Rymowanka dla dziecka:
Jestem smok, mały smok
Chodzę sobie – krok, krok, krok
Wariant II
Dziecko jest smutnym smokiem, którego pociesza rodzic. Przytulając, głaszcząc
dziecko, rodzic mówi rymowankę:
Smoczku, smoczku, nie smuć się
Smoczku, smoczku, kocham cię
Wariant III
Rodzic i dziecko naśladują taniec smoków przy nagraniu wybranej piosenki.
Wariant IV
Pójdź do przodu cztery kroki
i rozejrzyj się na boki.
Klaśnij w ręce: raz, dwa, trzy.
Pokaż jaki smok jest zły.
Pójdź do tyłu cztery kroki
I rozejrzyj się na boki.
Tupnij nogą: raz , dwa, trzy,
No i uśmiech poślij mi.
Dzieci w ten sposób ćwiczą dużą motorykę, umiejętność liczenia a także
orientację przestrzenną
Życzymy udanej zabawy
Nauka piosenki na pamięć, ilustracja ruchowa treści utworu.
W załączniku znajduje się wersja mp3 piosenki.
Piosenka „Tęcza nad łąką” muz. B. Szulia, sł. M. Strzałkowska
1.Ogromna chmura zakryła słońce (pokazują ramionami ogromną chmurę)
lecą na ziemię deszczu kropelki (ruszają paluszkami obu dłoni, od góry do dołu)
mokną biedronki, mokną zające (naśladują machanie skrzydełkami, skaczą jak zające)
małym ślimakom mokną muszelki (kucają i zakrywają się ramionami)
Ref. Tęcza, tęcza jaka ładna (ramionami rysują tęczę nad głową)
błyszczy w górze kolorami (wskazują ramionami do góry)
weźmy wszyscy się za ręce (biorą się za ręce, mogą być pary)
namalujmy tęczę sami (w parach rysują tęczę ramionami)
- Zza wielkiej chmury wybiegło słońce (biegną w miejscu)
wpadło na łąkę tyle promieni (wskazują dłońmi naprzemiennie w kierunku podłogi)
patrzą biedronki, patrzą zające (robią daszek z dłoni nad oczami)
to kolorami tęcza się mieni (rysują tęczę ramionami w trakcie ruszają/trzęsą dłońmi)
Ref. Tęcza, tęcza…